|
| | |
|
КРОКИ ЕЛЕКТРИФІКАЦІЇ ЖИТОМИРА у 1-й половині ХХ сторіччя
1904 - Потужність ЦЕС(центральної електростанції) збільшено до 500 кВт.
1906 - Побудовано електростанцію в духовній семінарії.
1911 - Розглядалось питання будівництва електростанції для земських установ та гідроелектростанції на річці Тетерів, нижче впадіння в неї річки Кам'янки. Ця остання, крім дешевої електроенергії підняттям води в Кам'янці, мала покращити її екологічний стан.
1923 - Прийнято рішення будувати в Житомирі нову електростанцію.
1924 - Створено комбінат «Електротрамвод» до якого крім ЦЕС і трамваю увійшов також водопровід.
1926 - Київське відділення «Державного елекгротресту» закінчило розробку проекту паротурбінної електростанції змінного струму.
1927 - Розпочалось будівництво Житомирської ПТЕС (паротурбінної електростанціі змінного струму) на березі річки Тетерів, поруч з бердичівським мостом (нині вул. Жуйка, 12)
1930 - Відбувся урочистий пуск першої черги ПТЕС 2000 кВт
1932 - Ліквідовано комбінат «Електротрамвод». Водопровід, трамвай і ЦЕС стали самостійними підприємствами безпосередньо підпорядкованими міськкомунгоспу. ЦЕС зупинена через повну зношеність устаткуванні і розпочався її поступовий демонтаж.
1933 - На ПТЕС введено в експлуатацію другу чергу. Потужність електростанції збільшилася до 5000 кВт.
1940 - Закінчено розробку документації на будівництво гідроелектростанції біля скелі «Голова Чацького».
1941 - У зв'язку з евакуацією Житомира ПТЕС зупинена. Під час окупації Житомира на ПТЕС працював один або два малих турбогенератори, а третій 3000 кВт не запускався ні разу.
1943 - Підпільний райком комсомолу організував на ПТЕС диверсію. Були підірвані паропроводи котлів №1 та№2. Після ремонту, що тривав три дні ПТЕС дала струм місту.
1943 - Тікаючи з Житомира в ніч на 1 січня 1944 р., окупанти познімали з турбогенераторів збуджувачі та регулятори обертів турбін, а трубопроводи залишили заповненими водою, щоб мороз «порвав» труби.
1944 - Не дали трапитися лиху патріоти електростанції. Як тільки трохи вщухла стрілянина на станції, з’явилися майстер котельного цеху М.Ф. Вишневський та кочегари О.І. Леонов і Ф.С Антонюк. Вони розігріли котел №1, чим ліквідували загрозу пошкодження устаткування.
Завдяки винахідливості в.о. директора електростанції О.С. Лопушанського та майстра турбінного цеху М.О. Зінченка турбогенератор №1 дав струм місту. Введено в роботу турбогенератор №1.
Почали курсувати трамвайні вагони, поки що тільки для перевезення палива на електростанцію.
1948 - Розпочалися роботи на трасі залізної дороги до електростанції.
по матеріалах видання "Сто років Житомирським електричним
станціям і мережам" Павла Галаневича. 1996р.
|
|
|
|